Handla Miljövänligt

Handla Miljövänligt-gruppen

Vill du också vara med och påverka? Vi gör löpande aktiviteter och kryddar vårt engagemang med gemenskap och glädje. Nya idéer är mycket välkomna! När du står i vardagen och kommer på sådant som borde vara bättre – kan det vara nästa grej för Handla Miljövänligt-gruppen. Hör av dig till Karin Bergendal.

Om du är medlem i Naturskyddsföreningen kan du gå med i Handla Miljövänligt-nätverket. Gå in på www.naturskyddsforeningen.se och följ fliken Vad du kan göra – eller gå in på naturkontakt som du hittar i det svarta fältet längst ner på sidan. Det kostar inget att bli medlem i nätverket. Under året får du nyhetsbrev utskickat via mail.

Litet av det vi gjorde under 2023:

Butiksinventeringen – Ekovaror: Debattartikel eko INSKICKAD 2023 02 16
Mall för inventering: MallButiksinventering

Kommande aktiviteter 2024:

Klädbytardagen lördag 27 april 2024 – med start kl. 10:00 på Rådhus Skåne

Förnya din garderob på ett miljösmart, gratis och roligt sätt!

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Kristianstad Skrädderi, är även i år på plats för att ge sy-tips och för att hjälpa till med mindre ändringar av plagg – till exempel uppläggning av byxor eller kjol.

Så här går det till på ett klädbyte:

• Du lämnar in dina plagg innan själva klädbytet
  • Vi byter: Herr- och damkläder, skor och accessoarer. 1 par skor = 1 plagg
  • Du tar med dig max 7 st rena och fräscha plagg som Du lämnar in mellan kl. 10:00-11:00
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg
  • Klädbytet startar kl. 12:00
  • Det är helt gratis.

Plagg som ingen väljer, skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Vill Du vara med som volontär? Hör av Dig till Karin Bergendahl!

Green Action Week / Miljövänliga Veckan – alltid vecka 40!

2024 handlar även miljövänliga veckan om kläder!

Modeindustrin ger enorma avtryck på miljö och klimat. Vi köper mer second hand – men samtidigt ökar konsumtionen av nya kläder. Nu behöver vi ta nästa steg och minska volymen kläder vi köper. Vi vill förändra köpbeteenden och påverka modeföretagen att ställa om till mer hållbara affärsmodeller.

Här kommer snart mer information kring vad Naturskyddföreningen i Kristianstad och Bromölla kommer att ha för spännande aktiviteter under vecka 40, 30/9 – 6/10, 2024

Vill Du vara med och arrangera något på temat? Hör av Dig till Karin Bergendahl!

Karin Bergendal, 0738-003667 eller k.bergendal@gmail.com