Aktiviteter 2024

Foto Linda Niklasson

Örndag i Tosteberga 21 januari

Detta var det 21:a tillfället vi genomförde örndagen enligt sedvanligt koncept. Gott om havsörn, många besökare trots kärvt väder, korv och kaffe i Tosteberga hamn. Vi, funktionärer ur fågelklubben och från Tosteberga, kände oss lite oroliga vid 9-tiden då vi började. Blåsigt och kylslaget väder precis nu när vinterförhållandena skulle övergå i mildväder. Och som hotade med både blöt nederbörd och kommande kulingvindar. Men det kom både folk och örnar. Det passerade bortåt 200 personer under förmiddagen.

Matningen var som vanligt försedd med strupar och lungor. Vidare fanns gott om änder ute i den delvis islagda viken. Vi räknar med att minst ett 20-tal olika havsörnsindivider fanns i området. Dessa var ordentligt aktiva. Så snart någon ryckt åt sig en matbit och flög iväg så for ett antal andra örnar efter för att sno åt sig bytet. Under en stund fick vi även se jakt på levande byte då några yngre örnar prövade sig på jakt på en storskrake. Men skraken redde ut detta. Det brukar vara så om det tilltänkta bytet är pigg och rask. Några salskrakar som låg inblandade i den talrika viggflocken förgyllde också tillställningen. Ett exempel på förmåga att även klara ordentligt vinterväder var den starflock på cirka 10 individer som flög förbi.

Detta är ett utmärkt tillfälle att informera såväl inbitna skådare som de som är intresserade i största allmänhet om statusen för våra största rovfåglar. Dessutom i utmärkt samverkan med byalag, hamnförening m fl i Tosteberga. Det smakar förträffligt att få i sig en varm korv och en kopp varmt kaffe i lite lä. Tack till alla som ställde upp, klubbmedlemmar och övriga, under denna numera traditionella verksamhet.

Nils Waldemarsson – ordförande Nordöstra Skånes Fågelklubb

Klimatverkstads årliga öppna möte 4 februari
Klimatverkstads årliga öppna möte hade ca 10 deltagare. Kristianstads kommuns Linnea Skoogh berättade om lokala klimatkontrakt och klimatinvesteringsplan – två pågående intressanta projekt.

Skapa brännved men ha trädet kvar 2 mars
Hamlingskursen hade 13 deltagare varav 9 hade hittat dit via Naturskyddsföreningen och resten via länsstyrelsens utskick. Kursen var ett samarbete med länsstyrelsen i Skåne. Trots fuktigt väder fick vi en fin dag med rundvandring i gamla naturbetesmarker med spår av historisk hamling för brännved och exempel på pågående hamling. Fårägare och utövare av hamling, Lars Lageroth, berättade om hur han går tillväga.

Öppen föreningsdag 10 mars
Den öppna föreningsdagen lockade ca 10 pers, varav 3 som inte redan var i styrelsen. Arbetsgrupperna berättade om verksamheten och vi fick besök av natursnoksledaren från Trelleborg som berättade om möjligheterna att starta natursnokar-verksamhet.

Food Jam nr. 1 – Vegansk mat 20 januari

Bild 1: Buffé med romescoröra på paprika, solrosfrö och skånska delikatesslinser, rotfruktssoppa med vita bönor, timjan och stekt grönkål, hummus på rödbeta och bondböna, dip på rostad morot och bönor, quinoasallad med linser, broccoli, ingefära och färsk chili, persisk gryta med ärtor, bondbönor och aubergine, lime och kardemummaris.
Bild 2: Här hälls ugnsrostad aubergin ner i den persiska grytan med ärter och skalade bondbönor och massor med goda kryddor. Jättegott!

Den 20/1 hölls den första Food jam:en i vårt och länsförbundets projekt Hemma-hos-FoodJams. Temat denna gång var Veganmat. Vi var hemma hos Collette i hennes kök. Collette, som bor strax utanför Önnestad, var värd för träffen och hade förberett genom att blötlägga och koka de baljväxter som skulle användas, köpt in övriga ingredienser samt plockat fram den utrustning som skulle behövas. Vi var sex personer plus värdinnan och på ca 1,5 timme lagade vi en fantastisk buffé (se foto). Allt blev jättebra och gott, med undantag för citron och svartpepparmaränger på bönspad – där lyckades vi inte utan smeten flöt ut, så det receptet behöver vi modifiera eller träna mer på.

Det viktigaste av allt: Vi hade kul och flera av gästerna har verkligen ambition och idéer till hur de ska fortsätta att få snöbollen av Hemma-Hos-FoodJams i rullning.
Följ utvecklingen av Hemma-hos-Foodjams genom att gå med i facebookgruppen Hemma-hos-Foodjams.

Food Jam nr. 2 – Vardagsmat 3 februari

Bild 1: Här är en läcker wrap sedd från insidan: en röra med bondbönor och frysta ärter, toppad med pickad lök, rostade morötter och romansallad. Allt ekologiskt förstås.
Bild 2: Paj på kikärtsmjöl, med en mandelmassa utan mandel men med mixade solros-frön och Vretaärter (gula), ägg, socker och kanel och ett rejält lager av äpple på toppen.

Den 3/2 hölls den andra Food jam:en. Temat denna gång var Vardagsmat. Vi var hemma hos Irene i hennes kök. Irene, som bor i Kristianstad, var värd för träffen och hade förberett genom att blötlägga och koka de baljväxter som skulle användas, köpt in övriga ingredienser samt plockat fram den utrustning som skulle behövas.

Sex deltagare skapade under 1,5 timmes intensivt och koncentrerat köksarbete en avsmakningsbuffé med tre vardagsmatmaträtter och en väldoftande äppelpaj – där lokalproducerade ekologiska baljväxter var den huvudsakliga proteinkällan. Som tillbehör serverades en fräsch vitkålssallad med äpple.

Matlagare i gång – och kul hade vi!

Bild 1: Shepherdspie med skånska delikatesslinser, potatismos och misoglaserad lök.
Bild 2: Indisk korall-linssoppa med smak av kanel, ingefära, koriander, kanel, curry och kokosmjölk – med gräddfil som kronan på verket.
Bild 3: Till baljväxträtterna serverades en sallad av vitkål och äpple, lite persilja med en vinägrettsås på olivolja, äppelcidervinäger och svensk honung.